Dat beelddenkers het niet altijd gemakkelijk hebben op school spreekt voor zich.
Ze denken en verwerken informatie op een andere manier waardoor er problemen kunnen ontstaan.
Om te bepalen of er sprake kan zijn van beelddenken, kan er een diagnostisch onderzoek gedaan worden. Hierbij wordt bekeken welke strategieën uw kind hanteert, of er hiaten zijn opgebouwd en of er een voorsprong of achterstand is ontwikkeld ten opzichte van het klasniveau voor verschillende vakken (spelling, lezen, schrijven, begrijpend lezen of rekenen).
Hieronder is alvast een kleine test ontworpen door Dr. Linda Silverman van The Gifted Development Center. Deze test heeft echter geen diagnostische waarde maar kan een indicatie zijn.
Ontdek alvast uw voorkeur!
1. Ik heb een hekel aan spreken voor publiek.
2. Ik denk meer in beelden dan in woorden.
3. Ik ben slecht in spelling.
4. Ik verlies vaak de tijd uit het oog.
5. Ik weet meer dan anderen denken dat ik weet.
6. Ik scoor ondermaats op testen tegen de klok.
7. Ik heb een onduidelijk handschrift.
8. Ik heb een levendige verbeelding.
9. Ik hou ervan zaken uit elkaar te halen om te kijken hoe ze werken.
10. Ik los problemen op een ongebruikelijke manier op.
11. Ik vind het gemakkelijker om zaken uit te leggen dan ze te noteren.
12. Ik vind het moeilijk om uit te leggen hoe ik aan een antwoord gekomen ben.
13. Ik ben minder goed georganiseerd.
14. Ik kan gemakkelijk de weg terugvinden naar plaatsen waar ik slechts 1 maal geweest ben.
15. Ik ben zeer empatisch.
16. Ik kan voorwerpen visualiseren vanuit verschillende perspectieven.
17. Ik ben muzikaal, artistiek of mechanisch getalenteerd.
18. Ik ben ‘verslaafd’ aan de PC.
Wanneer u op 10 of meer vragen positief heeft geantwoord, hebt u vermoedelijk een visueel ruimtelijke voorkeur!